+36 1 501 34 63 pm@icontent.hu

Szerencsére elég sok segítség áll rendelkezésére annak, aki szeretne minőségi tartalomgyártásba fogni. Arról viszont keresve sem talál az ember információkat, milyen gyakorlati tippek, milyen segítő eszközök állnak rendelkezésre. Ezeket foglaltuk csokorba.

Mikor egy vállalkozó elérkezik ahhoz a ponthoz, hogy ráébred, az online jelenlét a mai világban nélkülözhetetlen, gyakran kerül szembe azzal a problémával, hogy annyi információ és annyi lehetőség áll rendelkezésére, hogy hirtelen választani sem tud közülük.

Cikksorozatunk első részében azzal a 3 legfontosabb kérdéssel foglalkozunk, melyekre mindenképp választ kell találnunk ahhoz, hogy szövegeinkkel a kívánt hatást érhessük el.

Kérdések, melyekre válaszolni kell

Ki a célcsoport?

A szövegíró első feladata, hogy pontosan kiismerje célcsoportját. A marketingkommunikáció elsődleges szabályai közé tartozik, hogy ne magadról, hanem a vevőről beszélj. Ha azonban nem ismerjük a leendő vevőink hívószavait, ingerközpontjait vagy alarmpontjait, lemondhatunk arról, hogy hiteles forrásnak tekintenek majd bennünket.

A célcsoport demográfiai jellemzőiből olyan pszichológiai következtetéseket vonhatunk le, melyek segítenek a munkánkban.

Példa:

  • Termék/szolgáltatás: 3 napos nyaralás egy hotel ajánlatában
  • Célcsoport: 25-40, A, AB, elsődlegesen nők
  • Fenti adatokból származó pszichológiai jellemzők: folyamatos készenléti állapotban van, az idegrendszere gyakorlatilag 100%-on pörög. Érdeklődik a kikapcsolódás, az egészség, a hatékonyság és a könnyed dolgok iránt. Kapunyitási pánik utolsó hulláma söpör végig rajta, tehát megkérdőjelezi választott pályáját, ezért bizonytalan. Átlagosnál jobban keres, megtakarít, tudatos.
  • Hívószavai: szabadság, fiatalság, egészség, siker, tervezhető, stb.

Milyen kommunikációs stílust használjunk?

Fontos, hogy a vállalkozás arculatához illeszkedjék az a tartalom is, melyet elkészíteni kívánunk. Ha a vállalkozásunk már évek óta piaci szereplő szerencsénk van, hiszen vásárlóinkból leszűrhetjük, hogy milyen stílust kell választanunk. Ha egy olyan szolgáltatást értékesítünk, amit első sorban az idősebb, 50+-os korosztály fizet ki, nem kommunikálhatunk lezser, baráti stílusban, hiszen ezt ők akár sértésnek is vehetik. Ezzel szemben, ha a célcsoportunk a fiatal, sikeres üzletemberek, menedzserek és felsővezetők, egy sokkal lazább, olvasmányosabb stílust is választhatunk. Ha abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy most indíthattuk el vállalkozásunkat és a termékünk vagy szolgáltatásunk a mai generációk szülötteinek szól, beszéljünk hozzájuk baráti, tegező és közvetlen hangnemben, hiszen nekik az elért sikerek, nem pedig az életkor/státusz/piaci méret a meghatározó. Egy yuppie-nak mindegy, hogy multitól, vagy egy eldugott kisvállalkozótól vásárol, a lényeg, hogy úgy érezze, nem költötte el feleslegesen a pénzét, azért azt kapta, amit várt.

Példa:

  • Termék/szolgáltatás: time management app
  • Célcsoport: 23-35, AB, B, irodai dolgozók, feltörekvők, első sorban férfiak
  • Fenti adatokból származó pszichológiai jellemzők: a kapunyitási pánik kellős közepén állnak, fogalmuk sincs, mihez kezdjenek az életükkel, ezért próbálják a lehető legtöbbet kihozni magukból. Teljesítménykényszer és imposztor-szindróma uralja őket, attól tartanak, hogy soha nem lesznek sikeresek. Keresik a hatékonyságot segítő eszközöket, így igazolva vissza saját maguk értékét – aki többet és jobban dolgozik, bizonyára többet is ér. Egzisztenciális szorongásuk miatt keresik az olcsó, de jó megoldásokat. Nem riadnak vissza eddig ismeretlen újdonságok kipróbálásától sem.
  • Hívószavai: sikeresség, hatékonyság, eredmény, cél, álmok, különlegesség
  • Ajánlott kommunikációs stílus: fiatalos, de elegáns szóhasználat, választékos írásmód, használjuk a szakzsargont, az idegen nyelvekből átvett szavakat. Fessünk eléjük olyan pozitív jövőképet, ahol magukat sikeresnek és boldognak láthatják. Az ő céljuk első sorban a boldogság, amit – szerintük – a sikerrel lehet elérni, ezért lehet intimebb témákat is összekapcsolni a termékkel/szolgáltatással. (Család, vágyak, álmok, stb.)

Mi a jó nekem ebben?

Ha minden egyes alkalommal, mikor megkérdezem magamtól, hogy Mi a jó nekem ebben? egy képzeletbeli számlára akár csak egyetlen egy forint is utalódna, már gazdag lennék. Ez a kérdés azonban nem az egoizmusom megnyilvánulása, egészen egyszerűen evolúciós kérdés: Jobb lesz nekem attól, hogy megvásárolom azt a terméket, vagy szolgáltatást? Azért a pénzért, amiért én az időmet és energiámat adtam, azt fogom kapni, amire vágyom?

Rengetegszer találkozhatunk olyan tartalmakkal az interneten, ami ugyan a vásárlóknak szól, mégis a vállalatról, a termékről vagy a szolgáltatásról szól. A termékleírások kora rég leáldozott, felejtsük hát el, hogy egy-egy termék/szolgáltatás előnyeit hangsúlyozzuk.

Mindig a vevőről beszéljünk! Meséljük el, mi lesz jobb, ha hallgat ránk. Megváltozik az élete? Jobb lesz az élete? Boldogabb lesz? Spórol, esetleg egyéb előnyökhöz jut? Ismertessük olvasóinkkal, hogy a termékünk vagy szolgáltatásunk mennyiben változtatja meg az életét.

Példa:

  • Termék/szolgáltatás: online tartalomszolgáltatás kedvező havidíjért
  • Célcsoport: 35+ cégvezetők, férfiak és nők egyaránt
  • Fenti adatokból származó pszichológiai jellemzők: nagy teherbírásúak, az a nemzedék, aki éjjel nappal képes dolgozni azért, hogy elérje a céljait. Megtanulták, hogy lassan el kell ereszteni a régi szabályokat annak érdekében, hogy vállalkozásuk gyarapodhasson. Kezdenek egyre inkább a fiatalokkal dolgozni, hiszen tudják, hogy velük együtt tudnak csak lépést tartani a világgal. Vágyakozóak, az álmaikat gyorsan képesek célokká formálni. Nyereségérdekelt cégek kemény döntéshozói.
  • Hívószavai: hatékonyság, növekedés, kapcsolatépítés, nyereség, célok, eredményesség, tervezés
  • Ajánlott kommunikációs stílus: elemző, olvasmányos és jól tagolt szövegek, világos, átlátható következtetések. Többes szám első személyben történő szövegezés, hiszen ezzel azonosul könnyedén.
  • Ami jó neki ebben: nem kell egy teljes munkaidős alkalmazott bérét kitermelni, ennek feléért kap egy olyan csapatot, ami folyamatosan, tervezetten gyártja a tartalmakat vállalatának. Időt és pénzt spórol, emellett a vezetői döntések jogát megtartja.

Ha a fenti kérdésekre nem keressük meg a válaszokat, hamar azt tapasztalhatjuk, hogy tartalmaik érdektelenné válnak, azon sokan átsiklanak, és nem érjük el velük azt a hatást, amit előre elterveztünk.

Mielőtt nekifognánk a szövegírásnak, ragadjunk papírt és tollat és vizsgáljuk meg azokat az embereket, akikhez szólni szeretnénk. Próbáljuk meg kiismerni tulajdonságaikat, és igyekezzünk az ő szemükön keresztül nézni saját vállalkozásunkat.

Cikksorozatunk következő részében arról lesz szó, milyen formai követelményeknek kell megfelelnie egy-egy vállalkozás blogjának vagy magazinjának, illetve szót ejtünk arról is, mi az a két dolog, ami mozgatja az embereket.